added 2020, Feb. 26:
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In 2013 I posted on a discussion forum about a possible link between Wralda ('the most ancient', God, world) of Oera Linda and the pre-Islamic Arabian god Orotalt or Ruldai (and varieties). As I think this can be an important clue for future reference, I reorganised the various sources, sorted by year.
1) Thaleia III-8 by Herodotus (440 BCE) and translations
ὀνομάζουσι δὲ τὸν μὲν Διόνυσον Ὀροτάλτ,
τὴν δὲ Οὐρανίην Ἀλιλάτ.
(George Rawlinson, 1860)
Bacchus they call in their language Orotal,
and Urania, Alilat.
(George Campbell Macaulay, 1890)
Now they call Dionysos Orotalt
and Urania they call Alilat.
(Shlomo Felberbaum, 2003)
And they name Dionysus Orotalt
and Urania Alilat.
2) Sources 17th - 19th century
1682 - Curieuse Aenmerckingen der bysonderste Oost en West-Indische Verwonderens-waerdige Dingen, Deel IV, Simon de Vries p. 1023
"By d'Arabiers salfden de Bond-verwanten seven Stenen met haer eygen Bloed; roepende daer by den Urotalt en Alilat: Welcke eenige voor Dionysius en Urania houden" source
c. 1690 - Draft chapters of a treatise on the origin of religion and its corruption, Isaac Newton
"Bacchus was the proper god of the Arabians & therefore their common father. ffor Herodotus (lib 3 initio) tells us Arabes Dionysium quem Vrotalt & Vraniam quam Alilat appellant [id est Bacchum et Venerem] solos Deorum esse arbitrantur: ..." source
1728 - De Diis Germanis, Elias Schedivs, p.157
"Arabes alias, teste Herodot. in Clio, Solem dixerunt Vrotalt, id est, Lucis Deum, itemque Dusarem, vel Daisarem, id est, perlustrantem Deum." source
1741 - Algemeene histori van het begin der wereld af tot den tegenwoordigen tyd toe, Volume 2, translated from English by Kornelis Westerbaen, p.423
"Een hedensdaegsch Schrijver (1) meent, dat d'Arabiërs en Ismaëliten eertijds Bacchus en Urania of Venus in dien tempel dienden: want Herodotus verhaelt, datze geene andere godheden, dan deeze hebben aengebeden, d'eerste van welke zij Urotalt, en de laetste Alilat noemen (2); hoewel andere laeter Schrijvers zeggen, datze ook Jupiter, de zon, maen, en de demons aenbaden (3). Hoe het hiermede gelegen zij, of niet, het is allerwaerschijnlijkst, dat d'altaer en het bosch, van Abraham te Berseba opgerecht (4), d'eerste gelegenheid tot deeze verziering heeft gegeeven, dat die tempel door hem gebouwd is." source
1769 - Maandelyksche berichten uit de andere waereld of de sprekende dooden (February), p.122
"Zo is door den geleerden Calmet aangetoond, dat de Arabiers en Ismaëliten, eertyd Bacchus en Urama of Venus in dien tempel dienden; zo verhaalt ook Herodotus, dat ze geene anderen Godheden dan deeze hebben aangebede, de eerste van welke zy Urotalt, en de laatste Alilat noemden; hoe wel Strabo, een later schryver, verzekerd, dat ze, in vervolg van tyd Jupiter, de Zon, Maan en Demons aanbaden; doch hoe ze aan het verdichtsel zyn gekomen, dat Abraham dien tempel heeft gebouwd, weet mogelyk niemand te zeggen." source
1792 - Bijbel der natuur - Twaalfde deel, Johann Jacob Scheuchzer, vertaling L. Meijer, p.623
Register: "Uranus Urotalt, de Zon. III.1109. IX.657" source
1811 - Buch des Kabus oder Lehren des persischen Königs Kjekjawus für seinen Sohn Ghilan Schach, Kaika'us Ibn-Iskanda, translated by Heinrich F. von Diez, p.211
"Zu Zeiten Hiobs aus Esaus Geschlecht nemlich haben die Araber, wie obgedacht, Gott in der Wahrheit erkannt, und wenn wir die Abfassung dieses Buchs ins Jahr der Welt 2300 oder, wie einige wollen, noch etwas weiter zurück näher an die Zeiten Jacobs setzen, der im Jahre der Welt 2255 starb: so müssen wir urtheilen, dass sie zwölf Jahrhunderte vor Herodot noch im Besitz der unverfälschten Offenbarung gewesen. Wir müssen ferner annehmen, dass sie vom rechten Wege noch nicht abgewichen waren im Jahre der Welt 2952, als die Königin von Saba nach Jerusalem kam, welches 548 Jahre vor Herodot geschehen. Allein zur Zeit des letztem waren die Araber schon Götzendiener geworden, denn dieser Geschichtschreiber, welcher seine Geschichte ums Jahr der Welt 3500 schrieb, folglich 1112 Jahre zuvor, ehe Muhammed zu lehren angefangen, meldet, dass die Araber den Bacchus und die Urania verehrten. Den erstem nennt er mit einem verdorbenen arabischen Worte Urotalt und die letztere heisst er Alitta und Alilat. Urotalt soll wahrscheinlich Utarid (...) seyn, welches sonst Mercurius bedeutet, der vom Stamme Asad verehrt ward ." source
1831 - Geographie der Griechen und Römer aus ihren Schriften dargestellt, Konrad Mannert, p.24-25
"... nennen den Dionysus Urotalt (Ουροταλτ) ... Urotal erklärt er für Erat-allah, Gott des Feuers...
Ob der Gott Urotalt, welchen Herodot so wie die Allita blos dey den nördlichern Arabern hatte kennen lernen, einerley mit der Hauptgottheit der südlichern Länder ist, weiss ich nicht zu sagen. ...
... Sonne und Mond (welches immer noch Urotalt und die Alitta bezeichnen kann), ... Zuverlässig aber wurde Bacchus, welchen Herodot Urotalt nennt, in der Legend von Mecca auch unter dem Namen Dusares oder Dysares verehrt; ..." source
1880 - Das orakelwesen im Alterthume, Franziska Hoffmann, p.20
"Das Bakidische Orakel auf Creta.
Wenn man den Zusammenhang zwischen dem Orient und Griechenland, zwischen dem Mysterien- und dem Orakelwesen festhalten will, so ist es nöthig die Verknüpfung zu kennen, in welcher der orientalische Bakis oder Bacchos zu dem griechischen Apollo stand. Im Anfange hatten die Griechen nur ausländische Götter, welche sie nationalisirten, später durch einheimische ersetzten und deren verschiedene Mythen mit einander verschmolzen. So auch gab es zwei Bacchosgötter. Der zweite Bacchos war Dionysos, Sohn der Semele; der erste war nach Herodot der arabische Gott Ourotalt, dessen Dienst von den Syriern und Phöniziern angenommen worden war, ehe er durch Melampus und Cadmos den Griechen bekannt wurde. Er ist der eigentlich mystische Bacchos, Mittelpunkt der Zagreusmythe, Mittelpunkt der Sabaziusfabel, die mit dem Dienst von Samothrake verknüpft war; von ihm stammen die Eleusinischen Mysterien mit der Jacchosmythe; von ihm stammen die bacchischen Orgien, wobei die Bacchantinnen bekanntlich ein Rehkalb zerrissen und das rohe Fleisch davon assen." source
1892 - The Archaeology of the District - The Finds at the Great Zimbabwe Ruins, J.T.Bent, p.189-191
"... the creative powers of mankind.
A curious confirmation of this is found in the pages of Herodotus (Herod.Bk.III.par.8), who tells us:'The Arabians of all the gods only worshipped Dionysus, whom they called Ourotalt, and Urania;' that is to say, they worshipped the two deities which, in the mind of the father of history, represented in themselves all that was known of the mysteries of creation, pointing to the very earliest period of Arabian cult, prior ro the more refined religious development of the Sabaeo-Himyaritic dynasty, when Sun-worship, veneration for the great luminary which regenerated all animal and vegetable life, superseded the grosser forms of nature-worship, to be itself somewhat superseded or rather incorporated in a worship of all the heavenly luminaries, which developed as a knowledge of astronomy was aquired." source1 ; source2
3) Other sources
wikipedia/Orotalt
"According to the 5th century BCE Greek historian Herodotus, Orotalt was a god of Pre-Islamic Arabia whom he identified with Dionysus [...]
Merriam-Webster's Encyclopedia of World Religions states that Orotalt is a phonetic transcription of the name of the sun god Ruda."
wikipedia/Ruda (deity)
"Ruda is a deity that was of paramount importance in the Arab pantheon of gods worshipped by the North Arabian tribes of pre-Islamic Arabia. [...]
The oldest reference to Ruda is found in the annals of Esarhaddon who ruled over the Assyrian empire from 681 to 669 BC. The name is transliterated into English from the original Akkadian as Ru-ul-da-a-a-ú and he is mentioned among the gods of the Arabs."
The Esarhaddon Prism (Neo-Assyrian, c. 672 BC), Library of Ashurbanipal (found Nineveh, North Iraq 1927) source1 ; source2
Inscription column 4 transliteration(9) aš-šu na-dan ilâni{pl}-su u-ṣal-la-an-ni-ma ri-e-mu ar-ši-šu-ma (10) {ilu}A-tar-sa-ma-a-a-in {ilu}Da-a-a {ilu}Nu-ḫa-a-a (11) {ilu}Ru-ul-da-a-a-u {ilu}A-bi-ri-il-lu (12) {ilu}A-tar-ḳu-ru-ma-a ilâni{pl} ša {am}A-ri-bi (13) an-ḫu-su-nu ud-diš-ma da-na-an {ilu}Aššur bêli-ia (14) u ši-ṭir šumi-ia eli-šu-nu aš-ṭur-ma u-tir-ma ad-din-šu
Translation
(9) For the return of his gods he prayed me and I showed him favour and (10) the gods Atarsamain, Dai, Nuhai, (11) Ruldaiu, Abirillu, (12) Atarkuruma, the gods of the Arabians, (13) their ruined (effigies) I restored and the might of Ashur, my lord, (14) and the writing of my name upon them I wrote and gave them back to him.
wikipedia/Ruldaiu
"Ruldaiu was a god featured in Arab mythology according to the Annals of Sennacherib (eighth century BC). Arabic inscriptions mention a god called Ruda. Herodotus calls him Ortalt."
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http://nabataea.net/kedar.html (Dan Gibson)
Regarding their religion, Assyrian inscriptions tell us that Sennacherib captured of several Arabian deities in the Kedarite city of Dumah. The chief deity was Atarsamain, or the morning star of heaven. (the counterpart of Mesopotamian Ishtar). The tribal league led by the Kedarites was known as "the confederation of Atarsamain, and their cult was led by a series of queen-priestesses in Dumah. The rest of their pantheon of gods consisted of Dai, Nuhai (Nuhay), Ruldai (Ruda), Abirillu, and Atarquruma. Rock graffiti in the Thamudic language reveals that Ruda was known as the evening star, and Nuhay was the sun-god, and they were worshiped in addition to Atarsamain 'the morning star.' Herodotus, in the fifth century BC identified two deities worshiped among the Arabs, as a fertility god called Orotalt (perhaps Ruda, as identified by Macdonald in North Arabian in the First Millennium BC, 1360), and a sky goddess know as Allat. (Herodotus III,3.) Later Allat became referred to in the masculine form as Allah)
More about Rulaiu / Orotalt, possibly relevant, for later study:
From The Pagan God, Javier Teixidor (1977):
From The Pantheon of Palmyra, Javier Teixidor (1979):